Koken op een vuurtje & luxe smartphones - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Feijen - WaarBenJij.nu Koken op een vuurtje & luxe smartphones - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Feijen - WaarBenJij.nu

Koken op een vuurtje & luxe smartphones

Door: Elise Feijen

Blijf op de hoogte en volg Elise

24 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Alweer ruim over de helft! We zijn hier alweer twee maanden, dus nog weer één maandje en ik kom weer terug naar Nederland. Ik heb al best wel weer zin om terug te gaan naar Nederland. Alle trips die ik had vastgelegd heb ik al gedaan en er staat niets meer op de planning. Niet meer iets op naar uit te kijken dus. Afgelopen weekend zijn we naar Gunsi geweest, dit was de leukste en mooiste trip die ik heb gehad!

Gunsi is een dorpje in het binnenland waar we naartoe gingen met een bootje. Toen we aankwamen bij Gunsi, zaten een aantal vrouwen (met een bloot bovenlijf) de was te doen. Ze zaten hun kleren te wassen in de rivier. In dezelfde rivier, zaten andere vrouwen hun afwas te doen en een eindje verderop zaten er kinderen in te badderen. Ik kreeg al meteen het gevoel, dat ik echt te gast was en dat dit hun manier van leven was. Die dag hebben we lekker gezwommen in de rivier en hebben we relaxed. Ook heb ik samen met Anne-Gré meegedaan met voetbal met de jongens van het dorp. 's Avonds gingen we op kaaimannenjacht. We hebben er een aantal gezien, maar helaas geen één gevangen. We gingen daarna met een bootje naar een ander dorpje. Een week geleden was daar iemand overleden. Het is daar een gewoonte om als iemand is overleden, die persoon 2 dagen later al te begraven. Een week na de begrafenis, geven de bewoners van het dorp een feest voor de nabestaanden. Dit doen ze om de nabestaanden uit hun verdriet te helpen. Wij mochten naar dat feest toe, dus dat hebben we gedaan. Ik kon aan niets merken dat er iemand overleden was. Zo'n gek idee! Iedereen danste, dronk en lachte gewoon vrolijk. Een hele bijzondere ervaring!

De volgende dag begonnen we met een wandeling door het oerwoud/bos. Het was super mooi en ik denk dat we ongeveer 2 tot 3 uur hebben gewandeld. Ik vond dit een mooiere natuur dan bij Brownsberg. Het was zo anders! Ook heb ik gezwaaid aan een liaan en heb ik gedronken uit een tak. Onze gids liet ons manieren zien om te overleven in de jungle als er geen water in de buurt is. Hij vertelde ons dat er overal water te vinden was. Je kunt altijd water vinden in bamboe, in de stok van een palm en in een tak van een bepaalde boom. Het was heel bijzonder om uit een tak water te drinken. Het stroomde er gewoon uit! Ik had verwacht dat er maar een paar druppels uit kwamen. Toen we weer terugkwamen van de wandeling gingen we wat eten en daarna vertrokken we met de boot naar New Aurora. Een ander dorpje in de buurt. We hebben daar een tijdje rond gelopen en we hebben gepraat met de bevolking. Ik vond dit dorpje minder leuk omdat het minder primitief was dan Gunsi. In New Aurora had je namelijk twee verschillende delen in het dorp. Het primitieve gedeelte en het wat rijkere gedeelte. Toen we waren uitgekeken liepen we terug naar Gunsi. Daar hebben we ook nog even rondgelopen. Het is heel bijzonder om te zien, hoe zij daar leven. Ze werken op kosgrondjes (open gekapt woud, waar ze groenten en rijs verbouwen) om hun eigen eten te verbouwen. Als bijvoorbeeld een oogst mislukt, hebben ze geen eten in die periode. Ook koken ze op vuur en halen ze water uit een kreekje. Daar tegenover staat weer dat een aantal mensen rondlopen met luxe smartphones en dat sommige mensen een flatscreen tv hebben. Ze hebben daar alleen ' s avonds stroom van 19.00-23.00. 's Avonds gingen we met Kuksy (een jongen uit het dorp) op vogelspinnenjacht. Het was doodeng! Er zaten wel 7 vogelspinnen in een straal van 100m van onze slaapplek! We mochten ze ook vasthouden, maar dat ging me echt te ver!

De laatste dag genoten we van een ontbijtje en gingen we terug naar Paramaribo. Ik vond dit de allerleukste trip. Ik vond het super om die mensen daar zo te zien leven. Ze klaagden ook niet en vonden het helemaal niet erg om op deze manier te leven. Logisch natuurlijk wel, zij zijn namelijk niet anders gewend. Ze maken hun eigen kleding en lopen rond in doeken. Ze vissen en schieten hun eten en dat maken ze klaar. Ik realiseerde mij echt, hoe luxe wij het hebben in Nederland. Ik moet echt minder klagen ;)

  • 25 April 2016 - 08:33

    Lies Tijhaar:

    Elise ,weer leuk om dit verhaal te lezen. je maakt wel heel wat mee op deze manier.
    Ik wens je nog veel plezier de laatste maand en geniet ervan. Dit maak je niet zo vaak mee in je leven.
    Groetjes lies

  • 25 April 2016 - 16:15

    Astrid Feijen:

    heey Elise,
    wat beleef je veel, soms ben ik wel eens jaloers en dan denk ik wat mooi dat jullie dat allemaal meemaken, maar het stukje over die vogelspinnen daar ben ik niet jaloers op, als ik die foto zie dan lopen de rillingen al over mijn lijf....
    Nog een paar weekjes geniet ervan en sluit je stageperiode met een goed gevoel af!!
    liefs mama

  • 25 April 2016 - 22:43

    Annie Kemerink:

    Elise leuk om weer wat van je te lezen

    je hebt alweer veel gezien en mee gemaakt,maar zo te horen hebben wij het echt niet slecht

    in ons koude kikkerlandje.

    Elise nog veel plezier

    Groetjes van Freddy en Annie

  • 27 April 2016 - 22:35

    Jolande:

    Wat een avonturen beleef je daar! Heel leuk dat je dit allemaal met ons deelt.
    Zo krijgen we ook een beetje een idee van hoe het daar is en hoe de mensen daar leven.
    Geniet nog maar lekker van je laatste maand daar.
    Groetjes van de Bosma's.

  • 29 April 2016 - 13:24

    Marian:

    Hoi Elise,

    Iedere keer lees ik met plezier je verhaaltjes.......geweldig wat je allemaal meemaakt!
    Mooie foto's erbij zodat we er ook een beeld bij krijgen.

    Elise, geniet er nog maar fijn van!
    Heel veel succes nog met je stage.
    Tot over een paar weekjes.

    Groetjes uit Zwolle.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 17 Feb. 2016
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 6175

Voorgaande reizen:

25 Februari 2016 - 23 Mei 2016

Op stage in Suriname

Landen bezocht: