Kba tu wiki ini Sranan ~ Al twee weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Feijen - WaarBenJij.nu Kba tu wiki ini Sranan ~ Al twee weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Feijen - WaarBenJij.nu

Kba tu wiki ini Sranan ~ Al twee weken in Suriname

Door: Elise Feijen

Blijf op de hoogte en volg Elise

13 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Zo alweer twee weekjes in het zonnige Suriname (met af en toe een paar druppels: lees een stortbui). Mijn week startte op maandag, in m'n nieuwe uniform, met een stagedag, die van korte duur was. Tijdens de vlaggenparade hoorde ik in één keer een klap. Ik keerde me om en zag dat Melissa's hoofd, niet meer was waar ik hem net al die tijd had gezien. Ik rende naar de plek toe en zag dat Melissa op de grond lag. Ze was flauwgevallen en was kaarsrecht naar achteren op haar achterhoofd gevallen (op het keiharde beton). Nadat we even bij de directrice hadden gezeten, kwamen we tot de conclusie dat Melissa zulke erge hoofdpijn had, dat we beter even naar de dokter konden gaan. Éen juf en één moeder van een kind, belden hun werk af en gingen met ons mee. Zij vonden dit veel belangrijker dan hun werk. Eenmaal bij de dokter moesten we een tijdje wachten.Toen we eindelijk geholpen werden moest de dokter 3x prikken voordat ze de bloedsuiker had gemeten (het ging elke keer mis). We werden doorgestuurd naar het ziekenhuis omdat ze wilden weten of alles in het hoofd goed was. Toen we aankwamen in het ziekenhuis, had ik niet het gevoel dat ik in een ziekenhuis was. Niets was wit, het was open en alle posten zaten op één balie (foto's hieronder). In het kamertje van de neuroloog lag zelfs een gebruikte spuit met opgedroogd bloed :0. De arts was wel erg aardig en onderzocht Melissa goed. Het kwam erop neer dat ze waarschijnlijk een hersenschudding had en dat ze geen foto's konden maken i.v.m. de bult op haar hoofd. Een paracetamol zou wel genoeg zijn voor de pijn. Hierna zijn we naar huis gegaan en hebben Melissa en ik een hele leuke nacht gehad (om de 2 uur werden we samen wakker en keek ik of het goed ging met Melissa). Die dag erna ben ik met Melissa thuis gebleven om haar in de gaten te houden.

Op woensdag ben ik naar stage gegaan. Hier kon ik vrij weinig doen omdat een hospitant (stagiare) eerst een les gaf. Hierna hadden ze een toets van rekenen, waar ze de hele ochtend over hebben gedaan. Ik heb wel wat foto's gemaakt van de klas.

Donderdag hadden we een dag op het CPI (Christelijk Pedagogisch Instituut) een soort Pabo in Suriname gehad. We hadden een dag met Surinaamse studenten, Belgische studenten en Nederlandse studenten. De studenten hadden verschillende presentaties voorbereid. De Surinaamse studenten hielden een presentatie over het onderwijs in Suriname. Een groepje studenten van onze school hield een presentatie over coöperatieve werkvormen (samenwerken). De studenten van de Marnix (Utrecht) hielden een presentatie over onderzoekend leren en wij hielden een presentatie over energizers. Kleine spelletjes die je tussen de lessen door kan doen, of tijdens een les waardoor de leerlingen weer energie krijgen. Ron (docent onze school) en Frank (docent Marnix) gaven ook nog een presentatie. Het was een leuke leerzame dag!

Gisteren hebben we de trips die we willen gaan doen vastgelegd. We gaan naar Bigipan (huisjes op het water), naar de plantages (op de sportfiets), naar Brownsberg (jungle) en naar Gunsi (oerstammen). Ook heb ik besloten om samen met Wiep, Anne-Gré en Dorien stage te gaan lopen in het binnenland. Dit ga ik één week doen (als alles lukt met het regelen).

Morgen begint stage weer en mag ik les gaan geven. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Zullen ze luisteren naar mij? Gaat de coöperatieve werkvorm, die ik heb voorbereid, lukken? Ik hou jullie op de hoogte!

Dikke knuffel van mij!


  • 13 Maart 2016 - 19:56

    Lies Tijhaar:

    Dag Elise,

    Twee weken in Suriname en al heel veel meegemaakt . Jullie zien er leuk uit in je uniform.
    Ik ben benieuwd hoe de kinderen morgen reageren op je les. Hopelijk komt er niets tussen en kun jij de les gewoon geven.
    ik wens je veel succes
    groetjes Lies

  • 14 Maart 2016 - 17:05

    Jolande:

    Hoi Elise,
    Wat leuk om weer iets van je te lezen. En door de foto's krijg ik een beetje een indruk van hoe het er daar uitziet.
    Veel succes en hopelijk ging het lesgeven vandaag goed.
    Groetjes Jolande en de rest van de familie.

  • 15 Maart 2016 - 18:56

    Annie Kemerink:

    Hallo Elise

    zo te lezen ,heb je alweer van alles beleefd ik dacht dat alleen de kinderen een uniform droegen, maar jullie dus ook.
    Hopelijk is jou les geven vandaag goed gelukt maar daar twijfel ik niet aan.
    Elise nog veel plezier en succes,

    Groetjes van Annie en natuurlijk Freddy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 17 Feb. 2016
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 6172

Voorgaande reizen:

25 Februari 2016 - 23 Mei 2016

Op stage in Suriname

Landen bezocht: