Stage op een Surinaamse school: de eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Feijen - WaarBenJij.nu Stage op een Surinaamse school: de eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Feijen - WaarBenJij.nu

Stage op een Surinaamse school: de eerste dagen

Door: Elise Feijen

Blijf op de hoogte en volg Elise

01 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Gisteren voor het eerst op stage geweest. Melissa en ik lopen op dezelfde stageschool. We lopen stage op de St. Petrusschool. Toen we aankwamen gingen we eerst in gesprek met het schoolhoofd. Ze vertelde ons van alles over de school. Ze zij dat wij zelf een klas mochten kiezen, maar dat ze ons eerst wel even zou rondleiden. Toen we een rondleiding kregen, stelde ze ons meteen voor aan alle leerkrachten. Na de rondleiding mochten Melissa en ik. een klas kiezen. Melissa koos voor klas 2 (groep 4) en ik koos voor klas 3 (groep 5). Toen zijn we even in de klas geweest. Ik maakte kennis met mijn mentor en kennis met de kinderen (28 kinderen). Ik heb ongeveer 10 minuten bij hun in de klas gezeten. De kinderen vonden het helemaal geweldig. Ik werd gebombardeerd met allemaal vragen. Ik voelde me net een beroemdheid.

Vandaag ging ik de hele dag meekijken in de groep, zodat ik een beetje doorkreeg hoe de dag en de lessen eruit zagen. We begonnen de dag met het 'vlaggen hijsen'. Dit doen ze elke maandag en vrijdag. Gisteren was het slecht weer, dus daarom werd vandaag de vlag gehesen. Ze beginnen dan met het volkslied tijdens het hijsen van de vlaggen. Toen werd er gebeden en daarna werd er een verhaal verteld, de helft van de kinderen kon het volgens mij niet horen, want die stonden te ver van de juf af. De kinderen waren trouwens keurig in rijtjes opgesteld. Meisjes achter de meisjes, jongens achter de jongens. Daarna gingen we de klas in. Ik zat achterin de klas bij een groepje kinderen. Het duurde heel erg lang voordat de les ging beginnen (in Nederland begint de les vrijwel meteen als alle kinderen binnen zijn). Ik kreeg al gauw door dat het manier van praten hier erg anders is. De juf van de groep schreeuwt hard en gebruikt vrijwel altijd de gebiedende wijs. (van het directer taalgebruik kan ik denk ik wel wat leren) Ook werden alle lessen klassikaal gegeven. Het zelfstandig werken gebeurde ook maar dit deed heel erg lang. Zonder tijdsdruk gingen de kinderen aan de slag. Kinderen die snel klaar waren hadden verder geen uitdaging, Ze gingen maar een beetje tekenen. Als een kind niet oplette dan bulderde de juf zijn of haar naam door de klas, echt heel vreemd. De juf liep ook heel vaak de klas uit of ging tijdens het hard oplezen van de kinderen, roepen naar een collega die langs liep. Na de pauze begon de rekenles. Som 1 deden ze klassikaal en erg uitgebreid en langzaam. De juf liep tijdens de zelfstandige verwerking van som 1 de klas uit en de klas werd onrustig. Ze liepen heen en weer, praatten en schreeuwden naar elkaar. Ik vroeg mezelf af of ik in moest grijpen en hoe ik dat dan moest doen. Ik heb het toch maar gedaan, ik stond op en vertelde met een duidelijke stem dat het niet de bedoeling was dat er gepraat werd als de juf de klas uit was. Ik was duidelijk en stimuleerde ze om rustig door te werken. Ze luisterden ook nog! Ik gaf ze een compliment dat ze het op deze manier, goed deden. Toen de juf weer terugkwam vroeg ze aan mij of ik som 2 wilde uitleggen. Ze moest ergens heen ofzo. Dit heb ik gedaan en het was erg leuk. Ik had duidelijke afspraken met ze gemaakt over vingers en niet door elkaar heen praten. De rest van de dag heb ik een beetje rondgelopen in de klas. Om 12.45 ging de bel en om 12.55 konden Melissa en ik gaan. Zo gek dat je niet nog uren op school zit zoals in Nederland. Kortom ik ben tot nu toe blij met mijn stage. De manier van lesgeven is anders, maar daar ga ik wel aan wennen. Ik ben benieuwd naar morgen!









  • 02 Maart 2016 - 13:07

    Lies Tijhaar:

    Dag Elise,

    Een goed kennismaking zie ik. ik denk Elise dat jij daar nog heel veel kunt brengen en ook vooral in positieve benadering van kinderen.
    Succes en geniet ervan.

    groetjes lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 17 Feb. 2016
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 6166

Voorgaande reizen:

25 Februari 2016 - 23 Mei 2016

Op stage in Suriname

Landen bezocht: